CERAMAH THE POWER OF GIVING
Tarikh : 3 Oktober 2016
Hari : Isnin
Masa : 11.00 pagi hingga 01.00 petang
Penceramah : Cikgu Noorhisham..Kaunselor paling Aktif
Guru Bimbingan dan Kaunseling SK Beranang
Sasaran : 100 orang murid Tahun 6
Tempat : Makmal Komputer SK Pokok Sena.
Terima kasih diucapkan kepada cikgu Noorhisham kerana sudi meluangkan masa ke sekolah saya untuk bersama murid-murid tahun 6. Tujuannya untuk memberi semangat dan motivasi kepada mereka. Walaupun jauh datang ke Kedah, tapi banyak ilmu dan input baru yang telah kami dapat hasil daripada ceramah tersebut. harapan kami dari pihak sekolah, supaya murid SKPS boleh berubah untuk menjadi pelajar yang berjaya di dunia dan akhirat. AMIN...
Antara aktiviti yang dijalankan ialah :
KERTAS KERJA PROGRAM SENTUHAN TIDAK OK!
KERTAS KERJA PROGRAM SENTUHAN TIDAK OK!!!
SEKOLAH KEBANGSAAN POKOK SENA
06400, POKOK SENA
KEDAH DARULAMAN
|
|
KERTAS KERJA
|
|
PROGRAM KATAKAN TIDAK PADA SENTUHAN TIDAK OK!
2016
|
Pada
24 JULAI
HINGGA 27 JULAI 2016
Tempat
MAKMAL
KOMPUTER
SK POKOK SENA
Anjuran
UNIT
BIMBINGAN DAN KAUNSELING
UNIT BIMBINGAN DAN KAUNSELING
SEKOLAH
KEBANGSAAN POKOK SENA
06400 POKOK
SENA
KEDAH
DARULAMAN
|
NAMA PROGRAM
“KATAKAN TIDAK PADA
SENTUHAN TIDAK OK!”
PENDAHULUAN
Definisi kanak-kanak mengikut perlembagaan negara adalah
merujuk kepada Akta Kanak-kanak (2001) iaitu “ kanak-kanak adalah merupakan
seseorang yang berusia di bawah umur 18 tahun”. Sehubungan itu, isu gangguan
seksual terhadap kanak-kanak boleh berlaku apabila seorang individu dalam
kalangan kaum lelaki atau perempuan, menggunakan kanak-kanak untuk memuaskan
nafsu seksnya. Gangguan seksual boleh terjadi apabila berlakunya unsur atau
keadaan seperti memaksa, mengancam atau menipu terhadap kanak-kanak dengan
tujuan untuk melakukan aktiviti seks. Gangguan seksual tersebut boleh berlaku
secara fizikal ataupun bukan fizikal. Pernyataan gangguan seksual adalah
seperti di bawah :
a)
Mengeluarkan
perkataan dan aksi lucah terhadap kanak-kanak secara langsung atau melalui
media cetak dan elektronik.
b)
Menghantar
‘sms’, ‘mms’ dan video lucah secara sengaja.
c)
Mengintai
atau ‘skodeng’ kanak-kanak untuk tujuan keberahian seks.
d)
Menggalak
atau memaksa kanak-kanak menonton video lucah.
e)
Mencium kanak-kanak dengan bernafsu.
f)
Bercerita
atau bercakap perkara lucah terhadap kanak-kanak.
g)
Sentuhan
seks (mengusap-usap bahagian sulit badan, membelai-belai bahagian tubuh)
terhadap kanak-kanak.
h)
Mengambil
gambar pornografi kanak-kanak.
i)
Persetubuhan
sama ada melalui faraj atau dubur terhadap kanak-kanak.
j)
Memasukkan
sesuatu objek ke dalam faraj, mulut atau dubur kanak-kanak.
k)
Melakukan
onani terhadap kanak-kanak.
l)
Melacurkan
kanak-kanak.
Isu ini menjadi serius dan dapat dielakkan
serta ditangani sekiranya masyarakat mengamalkan sikap prihatin dan mengambil
tahu keadaan sekeliling. Masyarakat tidak boleh hanya membebankan tangunggungjawab
menangani isu ini kepada pihak sekolah sahaja.
RASIONAL
Program
ini bertujuan untuk memberi pemahaman tentang gangguan
seksual dan langkah-langkah yang boleh diambil oleh pihak-pihak yang terlibat:
(a) Meningkatkan
pemahaman dan kesedaran kepada murid dan pihak sekolah terhadap perlakuan
gangguan seksual.
(b) Menjadi
panduan untuk menentukan kategori gangguan seksual terhadap murid.
(c)
Memberi
panduan tentang tindakan yang boleh diambil oleh pihak sekolah terhadap murid
yang mengalami gangguan seksual.
(d)
Memberi
panduan untuk mengendalikan aduan gangguan seksual.
(e)
Memberi
panduan kepada pihak sekolah cara terbaik menangani gangguan seksual melalui
program pencegahan gangguan seksual.
OBJEKTIF
a) Menolak
unsur-unsur yang tidak bermoral.
b) Menjaga
nama baik sekolah sebagai institusi pendidikan.
c) Menghasilkan
penyelesaian yang adil kepada mangsa gangguan seksual dan merahsiakannya.
d) Menimbulkan
kesedaran dan perubahan sikap kepada orang yang melakukan kesalahan supaya
tidak berulang lagi.
e) Menanam
nilai-nilai murni kepada warga sekolah.
f) Meningkatkan
rasa selamat dalam kalangan murid.
KUMPULAN
SASARAN
Semua murid tahun 4 dan 5
BUTIRAN
PROGRAM
Tarikh
|
:
|
24 Julai hingga 27 Julai 2016
|
Masa
|
:
|
Rujuk lampiran
|
Tempat
|
:
|
Makmal Komputer Sekolah Kebangsaan Pokok Sena
|
PENGISIAN
DAN KAEDAH PELAKSANAAN
Ceramah akan dikendalikan oleh guru bimbingan dan
kaunseling dengan menggunakan tayangan slide berkaitan program. Jadual
pergerakan kelas akan disediakan bagi melicinkan lagi perjalanan program.
TENTATIF
PROGRAM
Rujuk lampiran
ANGGARAN PENDAPATAN DAN PERBELANJAAN
Sumber
pendapatan : Wang PCG Bimbingan dan Kaunseling
Diluluskan/tidak diluluskan
Disahkan oleh
......................................................
(HAJI
ZIS BIN ABD RAHMAN)
|
||||||||||||||||
PENUTUP
|
||||||||||||||||
Adalah diharapkan agar
program ini berjalan lancar seperti yang dirancang dan dapat memberi impak
positif kepada peserta agar dapat melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan
yang tinggi dan tahu bertindak apabila sesuatu perkara berlaku. Selain itu,
diharap agar peserta mengetahui saluran dan tindakan yang sepatutnya
dilakukan oleh mereka.
ULASAN
PENGERUSI
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Disahkan oleh
(HAJI AZIS BIN ABD RAHMAN)
Guru
Besar
SK Pokok Sena
|
||||||||||||||||
Tarikh: 24 Julai hingga 27 Julai 2016
Tempat: Makmal Komputer, SK Pokok Sena
Personalia : Rosmawati Bt Abdul Ghani
(Guru Bimbingan dan Kaunseling)
SENARAI JAWATANKUASA
Pengerusi
TUAN HJ AZIS BIN ABD RAHMAN
(Guru
Besar SK Pokok Sena)
Naib
Pengerusi
PUAN ANIZA BT AL-JOHARI
(Guru
Penolong Kanan Hal Ehwal Murid)
PUAN SHADIDAH BT SAAD
(Guru
Penolong Kanan Pentadbiran)
Penyelaras
PUAN ROSMAWATI BT ABDUL GHANI
|
|
Setiausaha
PUAN ROSMAWATI BT ABDUL GHANI
JK
Fotografi
PUAN WAN NOOR ASYIKIN BT WAN OTHMAN
|
JK
Persediaan Tempat
CIK NOR HAYATI BT ABIDIN
JK
Disiplin
PUAN NORHAIYATI BT MOHAMAD
|
PROGRAM PASCA UPSR 2016.
Kertas Kerja Program Pasca UPSR 2016, SK Pokok Sena.
KERTAS KERJA PROGRAM LEPAS
UPSR 2016
SEKOLAH KEBANGSAAN POKOK
SENA
PENDAHULUAN
Setiap
tahun Unit UPSR Sekolah Kebangsaan Pokok Sena akan merancang pelbagai aktiviti
untuk murid-murid selepas UPSR. Aktiviti-aktiviti yang dirancang saban tahun
adalah untuk mengisi masa murid-murid selepas UPSR. Setiap aktiviti yang
dirancang menjurus kepada kesesuaian dan kemampuan murid. Antara aktiviti yang
sering kali dilaksanakan ialah aktiviti permainan dan pertandingan. Selain itu,
ada juga aktiviti yang berbentuk keagamaan serta kerohanian sesuai dengan
usia murid yang meningkat remaja.
RASIONAL
Melahirkan
insan yang seimbang dengan kecemerlangan dan berjaya mencapai hasrat untuk
kesejahteraan apabila berada di alam sekolah menengah. Justeru itu,
keperibadian mulia perlu dibina dan diterap seawal-awalnya agar sikap
berketrampilan yang ada pada manusia dapat diobjektif mengikut kehendak
pemimpin dan negara.
PROGRAM SELEPAS UPSR 2016
Diharap
dapat menghasil pelajar yang berilmu, beramal dan berakhlak sebelum
melangkah ke sekolah menengah.
OBJEKTIF
1. Memastikan program yang
diamanahkan oleh pihak Pejabat Pelajaran Daerah Kota Setar akan tercapai dengan
jayanya.
2. Menyumbang kesedaran kepada
Ibu Bapa/Penjaga bahawa program yang dirangka oleh pihak sekolah perlu mendapat
sokongan dan kerjasama yang menyeluruh.
3. Keprihatinan Ibu Bapa/Penjaga sewaktu menjaga
dan mendidik anak-anak agar menjadi insan yang seimbang dan selari dengan
kehendak ajaran agama.
4. Ibu Bapa/Penjaga perlu
merancang corak kehidupan anak-anak demi masa hadapan mereka.
5. Daya pemikiran kreatif dan
kritis Ibu Bapa/Penjaga penting untuk anak-anak dan membuka minda
anak-anak daripada senantiasa dijajah oleh kemiskinan.
6. Mendapat maklumat terkini mengenai peranan
pihak kerajaan dalam menjanakan masyarakat Malaysia yang berilmu dan serba
boleh.
7. Menyedarkan bahawa
anak-anak adalah generasi akan datangdan mereka perlu disemai dan diacuankan
mengikut peredaran zamanserta tidak laridengan landas- landas agama Islam dan
kehendak pemerintah.
8. Mengisi masa selepas peperiksaan UPSR dengan
aktiviti-aktiviti yang menarik.
9. Menyemai benih sayangkan sekolah dan semangat
ingin belajar.
TEMPOH MASA
Sepanjang
bulan September, Oktober dan November.
SASARAN
i)
Murid-murid
Tahun 6 2016
ii)
Warga
Sekolah Kebangsaan Pokok Sena
CARTA ORGANISASI PROGRAM
SELEPAS UPSR TAHUN
ENAM 2016
PENGERUSI
Hj Azis bin Hj Abd Rahman (Guru Besar)
NAIB PENGERUSI 1
Pn Nor Shadidah Bt Saad ( PK
Pentadbiran)
NAIB PENGERUSI 2
Pn Aniza Bt Al-Johari (PK HEM)
Pn Kharima Bt Zainal Abidin (PK
KOKO)
En Fazil Bin Halim (PK PPKI)
PENYELARAS PROGRAM
Pn Azian Bt Ismail
SETIAUSAHA
Pn Rosmawati Bt Abdul Ghani (Guru Bimbingan dan Kaunseling)
BENDAHARI
Nor Eni Bt Ahmad
AJK
Mahazir Bin
Md Jiwa
Mohd Paozi
Bin Che Nor
Wan Noor
Ashikin Bt Wan Othman
Erni Hafiza
Bt Abd Kadir
Rusni Bt
Said
Siti Salmah
Bt Mohamad
Mukti Bin
Hamid
Mohd Shukri
Bin Jayaha
Mohamad
Mahyudin Bin Mohd Ishak
Ku Nor Azman
Bin Ku Mohd Yusof
Zarita Bt
Shirun @ Harun
Eka
Rusmawaty Bt Sujak
Irwan
Suhardi Bin Hussain
Hamidah Bt
Hussain
Suriani Bt
Jamaluddin
ANGGARAN
PERBELANJAAN PROGRAM LEPAS UPSR 2016
Pertandingan
FUTSAL
Hadiah tempat pertama RM
25.00
Hadiah tempat Kedua RM
20.00
Hadiah tempat ketiga RM
15.00
Jumlah RM
60.00
Program
“persediaan Ke Sekolah Menengah”
Saguhati Penceramah RM 100.00
Pertandingan
memasak
Hadiah tempat pertama RM
25.00
Hadiah tempat Kedua RM
20.00
Hadiah tempat ketiga RM
15.00
Jumlah RM
60.00
Karnival
1Murid 1SUKAN
Hadiah tempat pertama RM
25.00
Hadiah tempat Kedua RM
20.00
Hadiah tempat ketiga RM
15.00
Jumlah RM
60.00
Jumlah
keseluruhan pertandingan RM 280.00
Bahan –
bahan lain
Kertas A4 3
rim X RM 10.00 RM 30.00
Salotape 5 X RM 3.00 RM 15.00
Marker pen 5
set X RM 5.00 RM 25.00
Bahan memasak RM
200.00
Makan penceramah RM
20.00
Jumlah RM
290.00
Jumlah
Keseluruhan RM
570.00
SUMBER
KEWANGAN
Unit Peningkatan UPSR 2016.
PENUTUP
Segala
perancangan tentang aktiviti-aktiviti ini dapat dijalankan dalam tempoh masa
yang ditetapkan. Diharap semua murid dapat melibatkan diri dalam setiap
aktiviti yang akan diadakan kelak. Kerjasama daripada semua pihak terutama
pihak pentadbir amatlah diharapkan agar perjalanan setiap aktiviti ini dapat
berjalan lancar dan tersusun.
Disediakan oleh,
__________________________________________
(ROSMAWATI BT
ABDUL GHANI)
Guru Bimbingan
dan Kaunseling
Sekolah Kebangsaan Pokok Sena
CONTOH AKTIVITI YANG DAPAT DIKONGSI BERSAMA...
Subscribe to:
Posts (Atom)
-
Kertas Kerja Program Pemantapan Disiplin dan Sahsiah Murid Tahun 2014. KERTAS KERJA PROGRAM SIFAR SALAH LAKU DISIPLIN ...
-
KERTAS KERJA PELANCARAN PROGRAM MENTOR MENTEE PERINGKAT SEKOLAH KEBANGSAAN POKOK SENA 1. Pengenalan ...
-
Contoh kertas kerja program kaunseling berfokus.. boleh dirujuk untuk kebaikan bersama... Sekian, terima Kasih. PROGRAM KAUNSELIN...
-
AKTIVITI PPDa A.PENGURUSAN DAN KEPIMPINAN 1. PERKEMBANGAN STAF Perkembangan staf merupakan satu daripada kepelbagaian pendekata...
-
MODUL BIDANG KERJAYA BIDANG : KERJAYA TAJUK : Ice breaking - Bingo MASA : 30 minit ALATAN : kertas bi...
-
KERTAS KERJA PROGRAM LEPAS UPSR 2017 SEKOLAH KEBANGSAAN POKOK SENA PENDAHULUAN Setiap tahun Unit UPSR Sekolah Kebangsaan ...
-
MODUL PEMBANGUNAN SAHSIAH DIRI MURID TAJUK BIDANG : PEMBANGUNAN SAHSIAH PENGENALAN : Program Pembangunan Sahsiah Diri dan D...
-
KERTAS KERJA PROGRAM ORIENTASI “PEMUGARAN EMOSI MURID / MINDA SIHAT S...
-
SEKOLAH KEBANGSAAN POKOK SENA 06400 POKOK SENA KEDAH DARUL AMAN Tel: 04-7823015 “KEDAH GEMILANG” Ruj. Kami :SKPS/UBK...
-
Kertas Kerja Program Pasca UPSR 2016, SK Pokok Sena. KERTAS KERJA PROGRAM LEPAS UPSR 2016 SEKOLAH KEBANGSAAN POKOK SENA PENDA...