Laporan Aktiviti Pembungaran Emosi Murid UPSR 2014.
Selepas diumumkan oleh pihak Lembaga Peperiksaan, murid-murid SKPS rasa amat kecewa kerana perlu mengambil semula peperiksaan tersebut buat kali ke2.
Walaupun perasaan tersebut melanda dalam diri murid-murid tetapi mereka tetap disokong oleh guru-guru SKPS serta peranan ambil berat oleh ibu bapa mereka menyebabkan mereka bersemangat untuk mengambil UPSR bagi matapelajaran bahasa Inggeris, Matematik dan Sains.
SEKOLAH / PPD / JABATAN /
BAHAGIAN
|
SEKOLAH KEBANGSAAN POKOK SENA
PEJABAT PELAJARAN DAERAH KOTA
SETAR
JABATAN PENDIDIKAN NEGERI
KEDAH
BAHAGIAN PENGURUSAN SEKOLAH
HARIAN (KPM)
|
NAMA PROGRAM / AKTIVITI
|
PROGRAM SENTUHAN KASIH DAN
PROGRAM ISTIQAMAH
|
OBJEKTIF PROGRAM
|
PADA AKHIR SESI
BIMBINGAN,MURID DAPAT:
1. MENINGKATKAN MOTIVASI DALAM
DIRI SUPAYA MEREKA BOLEH MEMBUAT PERSIAPAN UPSR
2. MEMULIHKAN SEMANGAT MURID
SUPAYA MEREKA SEDAR TENTANG PENGULANGAN
UPSR TERSEBUT
3. MEREHATKAN MINDA SUPAYA
TIDAK TERTEKAN DENGAN MEMIKIRKAN TARIKH PEPERIKSAAN SEMULA.
|
TARIKH PROGRAM
|
22 DAN 25 SEPTEMBER 2014
(ISNIN DAN KHAMIS)
|
TEMPAT
|
DEWAN SKPS
|
PENCERAMAH
|
1.GURU BIMBINGAN DAN
KAUNSELING (ROSMAWATI BT ABDUL GHANI)
2. GURU BESAR (HAJI AZIS BIN
ABD RAHMAN)
3. PK PENTADBIRAN (HJH ROGAYAH
BT ISMAIL)
4. PK HEM (PN ROS NANI BT
ITENG)
5. GURU PENDIDIKAN ISLAM
(USTAZAH ROSHIZA BT HASHIM)
|
PENGELOLA
|
UNIT BIMBINGAN DAN KAUNSELING
SEKOLAH KEBANGSAAN POKOK SENA
|
BILANGAN MURID YANG TERLIBAT
|
90/96 ORANG
|
BILANGAN GURU YANG TERLIBAT
|
5 ORANG
|
PENGISIAN PROGRAM
|
CERAMAH TENTANG MOTIVASI DIRI
CERAMAH TENTANG KEROHANIAN
DIRI
PESANAN DARI PIHAK PENTADBIR
APA YANG PERLU DILAKUKAN SELEPAS DIBERI PELUANG UNTUK MENGAMBIL PEPERIKSAAN
UPSR SEMULA
|
RUMUSAN PROGRAM
|
PROGRAM BERJALAN LANCAR DENGAN
KERJASAMA SEMUA PIHAK
|

SOAL SELIDIK PELAJAR UPSR (2014)
SEKOLAH KEBANGSAAN POKOK SENA
NAMA :
_____________________________________________ JANTINA
: ___________________
KELAS : _______________________TARIKH :
_______________________
ARAHAN :
Sila tandakan ( / ) dalam ruang yang sesuai
sebagai penilaian kepada setiap item yang disediakan.
Bil
|
Item
|
Ya
|
Tidak
|
1.
|
Bagaimana
perasaan anda ketika ini? Adakah anda berasa gembira, tenang dan bahagia?
|
|
|
2.
|
Penangguhan
kertas peperiksaan UPSR bagi matapelajaran Bahasa Inggeris, Sains dan
Matematik, mendatangkan rasa kecewa kepada anda?
|
|
|
3.
|
Saya rasa
cemas dan bimbang untuk menduduki peperiksaan UPSR bagi matapelajaran Bahasa
Inggeris, Sains dan Matematik?
|
|
|
4.
|
Saya
berasa seolah-olah tiada semangat untuk menduduki peperiksaan iaitu bagi
matapelajaran Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik?
|
|
|
5.
|
Adakah
anda bersedia untuk hadir ke sekolah dan menduduki peperiksaan bagi
matapelajaran Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik?
|
|
|
6.
|
Ibu bapa
memberi dorongan dan galakan kepada anda untuk menduduki peperiksaan bagi
matapelajaran Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik?
|
|
|
7.
|
Ibu bapa
menaruh harapan tinggi kepada anda untuk menduduki peperiksaan UPSR bagi
matapelajaran Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik?
|
|
|
8.
|
Ibu bapa
memberi kebebasan kepada anda untuk membuat keputesan sama ada mahu menduduki
UPSR bagi matapelajaran Sains, Bahasa Inggeris dan Matematik.
|
|
|
9.
|
Pihak
sekolah terus membantu anda untuk membuat persiapan akhir menduduki
peperiksaan bagi matapelajaran Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik?
|
|
|
10.
|
Guru-guru
sekolah sentiasa mendorong bagi memberi sokongan moral kepada anda menduduki
peperiksaan Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik.
|
|
|
LAPORAN SOAL-SELIDIK AKTIVITI
PEMBUNGARAN EMOSI MURID-MURID UPSR
SEKOLAH KEBANGSAAN
POKOK SENA (2014)
Bil
|
Item
|
Bil (Ya)
|
%
(Ya)
|
Bil (Tidak)
|
%
(Tidak)
|
1.
|
Bagaimana
perasaan anda ketika ini? Adakah anda berasa gembira, tenang dan bahagia?
|
5
|
15.63%
|
27
|
84.37%
|
2.
|
Penangguhan
kertas peperiksaan UPSR bagi matapelajaran Bahasa Inggeris, Sains dan
Matematik, mendatangkan rasa kecewa kepada anda?
|
22
|
68.75%
|
10
|
31.25%
|
3.
|
Saya rasa
cemas dan bimbang untuk menduduki peperiksaan UPSR bagi matapelajaran Bahasa
Inggeris, Sains dan Matematik?
|
18
|
56.25%
|
14
|
43.75%
|
4.
|
Saya
berasa seolah-olah tiada semangat untuk menduduki peperiksaan iaitu bagi
matapelajaran Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik?
|
6
|
18.75%
|
26
|
81.25%
|
5.
|
Adakah
anda bersedia untuk hadir ke sekolah dan menduduki peperiksaan bagi
matapelajaran Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik?
|
29
|
90.63%
|
3
|
9.33%
|
6.
|
Ibu bapa
memberi dorongan dan galakan kepada anda untuk menduduki peperiksaan bagi
matapelajaran Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik?
|
32
|
100%
|
0
|
0%
|
7.
|
Ibu bapa menaruh
harapan tinggi kepada anda untuk menduduki peperiksaan UPSR bagi
matapelajaran Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik?
|
29
|
90.63%
|
3
|
9.37%
|
8.
|
Ibu bapa
memberi kebebasan kepada anda untuk membuat keputesan sama ada mahu menduduki
UPSR bagi matapelajaran Sains, Bahasa Inggeris dan Matematik.
|
7
|
21.88%
|
25
|
78.12%
|
9.
|
Pihak
sekolah terus membantu anda untuk membuat persiapan akhir menduduki
peperiksaan bagi matapelajaran Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik?
|
32
|
100%
|
0
|
0%
|
10.
|
Guru-guru
sekolah sentiasa mendorong bagi memberi sokongan moral kepada anda menduduki
peperiksaan Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik.
|
32
|
100%
|
0
|
0%
|
LAPORAN SEBELUM DAN SELEPAS
PROGRAM SENTUHAN KASIH
DIJALANKAN.
Sebelum
program berjalan, seramai 32 orang murid kelas 6 IK telah menjawab soal-selidik
yang telah disediakan oleh Guru Bimbingan dan Kaunseling. Daripada laporan
soal-selidik tersebut, menunjukkan
bahawa perasaan murid tahun 6 pada ketika ini berasa tidak gembira, tidak tenang
dan tidak bahagia. Selain itu, mereka juga kecewa dengan penangguhan kertas
peperiksaan UPSR bagi Matapelajaran Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik.
Oleh
itu, selepas program motivasi yang telah dijalankan ini, menunjukkan bahawa
murid-murid SKPS boleh menerima kenyataan bahawa mereka perlu mengambil UPSR
semula pada tarikh yang telah ditetapkan iaitu pada 30 September dan 9 Oktober
2014. Dengan program ini juga murid-murid dapat meningkatkan motivasi diri
supaya semangat mereka tidak luntur walau apa pun rintangan yang mereka hadapi.
DISEDIAKAN OLEH :
CIKGU ROSMAWATI BINTI ABDUL GHANI
GURU BIMBINGAN DAN KAUNSELING
SEKOLAH KEBANGSAAN POKOK SENA